Followers

Monday, February 8, 2010

Lagi Kisah Bahasa...

 

Hari ni saya memang dah hilang sabar dan akhirnya saya 'meletup'. Sudah banyak kali saya ingatkan pada mereka, tolong gunakan BAHASA MELAYU yang betul jika mahu berurusan dengan saya. SMS atau email, sila gunakan ejaan yang dipelajari di sekolah dulu. Jika mereka masih hantar SMS dan email pada saya menggunakan ejaan 'trendy' mereka saya akan abaikan. Saya akan anggap itu cuma SMS dan email tak penting. Dan hari ini saya terpaksa memarahi mereka selepas nasihat dan teguran saya tak dihiraukan. 

Saya bukan guru Bahasa Melayu ataupun Sasterawan. Saya akui, penggunaan Bahasa Melayu saya masih ada kelemahan. Saya bukan sempurna. Saya sendiri masih belajar membetulkan penggunaan Bahasa Melayu saya. Jadi saya tak harapkan mereka gunaan Bahasa Melayu tinggi dengan saya. Andai kata mereka ingin gunakan ringkasan sekalipun saya dah minta gunakan ringkasan yang sering orang gunapakai. Bukannya ringkasan yang makin 'memanjangkan' perkataan itu. Bayangkan sampaikan perkataan 'pun' diubah menjadi 'pown'! Tak sakitkah hati anda membacanya? 

Hari ini bos saya sendiri menegur cara budak-budak muda ini menghantar pesanan pada kami. Bila bos sudah bersuara, saya terpaksa mengambil tindakan yang lebih tegas pada mereka. Panjang berjela email yang saya kirimkan pada mereka tadi. Di akhir email saya selitkan sedikit ugutan agar mereka lebih serius dalam berurusan dengan saya. Harap-harap kali ni mereka akan berubah!

2 comments:

  1. Hahaha... betul, betul. Tak marah pun boleh marah jadinya.

    Di lelaman yg lily kelolakan di S'pore, ada tu yg bersemangat nak menaib dalam bahasa Melayu. Oklah jugakan, tapi ejaannya tu jadi daj jadi macma bahasa dayak. Tak tahu mengeja ke apa ke, entahlah. Tapi sedih juga lihat ejaan Melayu mereka tu. Contohnya:

    Tahu -> tawhu
    Saya -> sayer
    Kita -> kiter
    Semua -> sumer

    Dan banyak lagilah... haiz

    ~Putri Lily~

    ReplyDelete
  2. Kannn...aku pun geramla kalu baca ayat pelik2 mcm tu..bukan apa..kalau ringkas tu kita pahamla dorg nk jimat ruang...ini idok! semakin pajang adalah!...geram betul!!

    ReplyDelete