Followers

Tuesday, February 23, 2010

♥ Memori di Bangkok ♥

Bandaraya Bangkok

Di depan tempat kami menjamu selera

Suan Lum Night Market

Seorang wanita menjual cenderamata di Sg. Chao Phraya

Sebuah rumah di sepanjang Sg. Chao Phraya

Pertunjukkan Gajah di Rose Garden

Pertunjukkan Muay Thai sewaktu persembahan kebudayaan di Rose Garden

Keadaan jalanraya di Bangkok. Ditengah-tengah itu adalah Victory Monument

13.2.2010 satu lagi kenangan manis tercatat dalam diari hidup saya. Bersama bos dan rakan-rakan pejabat, kami memilih untuk ke Bangkok, Thailand sebagai destinasi percutian firma kami tahun ini. Tepat jam 12.25 tengahari, pesawat MAS Boeing 737 berlepas dan selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Survanabhumi , Thailand tepat jam 1.30 (inilah sebab utama kami memilih MAS berbanding AIR ASIA. On time dan teratur!) Menjejakkan kaki ke lapangan terbang itu saja dah cukup buat saya teruja. Berbeza sungguh keadaan di Survanabhumi jika hendak dibandingkan dengan KLIA. Walaupun hiasan dalaman Survanabhumi tidak secantik KLIA tapi airport ini amat sibuk! Terasa macam berada di LAX pula.

Kedatangan kami disambut pemandu pelancong yang telah ditempah sejak di KL lagi. Miss Koi Panarut (heheh...ya, nama watak di dalam Untold Story saya pinjam dari nama gadis ini). Dari Survanabhumi, kami menaiki bas kecil menuju ke Hotel Asia Bangkok di Phayathai Road. Kalau diikutkan perjalanannya hanya mengambil masa 40 minit tapi disebabkan kesesakan jalanraya yang melampau di Bangkok, ia berlanjutan hingga 1 jam! Melihat tahap kesibukan jalanraya di Bangkok saya tersenyum sendiri. Terfikir dalam hati andai kata pemandu KL memandu di Bangkok entah berapa banyak sumpah seranah yang keluar dari mulut mereka. Itu belum lagi mereka yang suka 'menunjuk-nunjuk' mereka ada hon kereta. Di Bangkok, pemandunya masih mampu bertenang. Tak ada pula yang saya nampak menurunkan cermin kereta dan memaki pemandu yang cuba 'overtake' jalan mereka. Dan mereka juga tak suka membunyikan hon kereta seperti kita di Malaysia. Kata Koi, ini memang perkara biasa di Bangkok. Kesesakan macam tu memang tak dapat dielakkan lagi. (Di Malaysia pun memang sejak dulu lagi begini, tapi kenapa mentaliti masyarakatnya masih belum dapat menerima keadaan ini? hmmmm....)

Sampai di hotel, kami berehat sebentar dalam bilik sebelum keluar makan tengahari di sebuah restoren Muslim yang diusahakan oleh seorang warga Pattani. Makanan Muslim di Bangkok tiada banyak bezanya dengan makanan Thailand yang selalu kita makan di Malaysia. Tak susah nak cari makanan halal di Bangkok. Cari sahaja di mana letakknya masjid, pasti ada gerai atau restoren makanan halal di situ. Rata-rata orang Muslim di Bangkok ni boleh bercakap bahasa Melayu jadi untuk berkomunikasi tidak menjadi masalah.

Hari pertama di Bangkok kami dibawa ke Suan Lum Night Market di Pathum Wan. Shopping bukan perkara yang saya gemari jadi tak banyak yang saya lakukan di situ. Sekadar jalan-jalan dan melihat gelagat peniaga-peniaga di sana menarik pelanggan (rata-ratanya pelancong asing) membeli produk mereka. Berjalan di Suan Lum akan mengingkatkan anda pada Petaling Street cuma di sini gerainya lebih tersusun. Sekali lagi anda akan tersenyum bila mendengar orang Siam di sini bercakap Bahasa Melayu. Ini bukan lagi orang Pattani dari selatan Thai tetapi warga Bangkok sendiri!

Agenda yang saya tunggu-tunggu adalah pada hari kedua dan ketiga. Kami ke sebuah pusat membeli belah Siam Paragon. Di dalam Siam Paragon ada sebuah pusat rekreasi, Siam Ocean World. Memang menyeronokkan 'menggembara' di sini. Mulanya saya tidak begitu berminat ke sini sebab menyangkakan ia serupa dengan Aquaria KLCC atau Underwater World di Langkawi. Tetapi ia sangat berbeza. Saya teruja melihat pelbagai spesis ikan yang dipamerkan di sini. Hehehe...sedang asyik menjamu mata dengan bwarna ikan-ikan yang berwarna warni tu, sempat saya reka satu plot untuk Untold Story. :P

Kami habiskan masa lebih kurang 2 jam di sini. Selebihnya, hari kedua kami dipenuhi dengan aktiviti shopping. Kali ni saya beli beberapa buah tangan untuk keluarga di KL. Satu perkara di Bangkok, barang-barangnya memang murah. Dari barangan jenama yang asli hinggalah yang ke tiruan, semuanya mampu dimiliki.

Hari ketiga kami dibawa menaiki bot untuk Chao Phraya River Cruise. Perjalanan ke dermaga Tha Chang Wagna mengambil masa lebih kurang 35 minit dari bandar Bangkok. Pengalaman yang sangat berharga bagi saya. Sepanjang perjalanan menyusuri sungai Chao Phraya perasaan saya bercampur baur. Teruja dan takut (kami tak pakai life jacket ya...). Penduduk Thailand sangat beruntung kerana jalan air masih lagi digunakan sebagai salah satu medium pengangkutan mereka. Walaupun zaman sudah serba maju tetapi mereka masih lagi menggunakan kaedah pengangkutan wujud sejak dulu lagi. Jangan tak tahu di sana ada teksi air! Kami semua kagum melihat posmen menghantar surat menaiki bot, electrical technician membuat kerja dari dalam bot dan orang menjual barang dari dalam bot.

Selepas river cruise, kami ke Rose Garden atau Suan Suan Phran yang terletak kira-kira 30km dari bandar Bangkok. Di sini kami dihidangkan dengan pertunjukkan kebudayaan masyarakt Thai dan pertunjukkan gajah yang memang sinonim dengan Thailand. Pertama kali berpeluang memegang badan gajah! Sewaktu pertunjukkan kebudayaan kami dipersembahkan dengan persembahan adat budaya masyarakat Thai sperti upacara perkahwinan, meraikan pemergiaan ahli keluarga yang mahu menjadi sami dan Muay Thai.

Di waktu malam kami menghabiskan masa melakukan aktiviti sendiri. Di hotel saya menginap ada pertunjukkan kabaret. Bagi pelanggan hotel, diskaun diberi jika berminat untuk menonton. Setiap malam, lobi hotel berkenaan dipenuhi dengan pelancong asing yang mahu menonton pertunjukkan tersebut. Berkali-kali petugas hotel tu bertnaya pada kami samada kami berminat untuk menonton persembahan tersebut tapi setiap kali ditanya, saya menggeleng saja. Walaupun Thailand memang terkenal dengan pertunjukkan begitu tapi rasanya percutian saya tidak akan terjejas kalau aktiviti 'wajib' itu saya ketepikan.

Saya ambil masa terluang di waktu malam itu menaiki Sky Train. Kebetulan pakej penginapan kami termasuk dengan tiket percuma menaiki sky train, jadi kami gunakanlah peluang yang ada sebaik mungkin. Dari satu stesen ke satu stesen kami berhenti dan menjalankan sesi forografi. Hahaha...mesti orang-orang Thai tu pelik melihat kami. Satu lagi perkara yang harus anda lakukan jika ke Thailand ialah menaiki Tuk-tuk. Walaupun mengerikan tetapi bak kata seorang teman, 'tak Thailand-lah kalau tak tuk-tuk!'. Kerana terlalu teruja menaiki kenderaan separa motosikal itu, kami sanggup bayar lebih kepada pemandu tuk-tuk tersebut supaya dia boleh membawa kami ronda-ronda bandar Bangkok malam itu. Barulah lengkap rasanya percutian ke Bangkok.

It's really fun to learn about other country. I got this warm feeling every time I've visited an Asian country. Mujur sewaktu saya ke sana Thaniland Red Shirt tidak berarak di tengah jalan. :-) Bangkok memang indah. Tempatnya bersih. Masyarakatnya ramah. Tempatnya menarik untuk dilawati. For a shopaholics, Bangkok can be considered as the shopping heaven to them. Jadi bawa Baht banyak-banyak kalau ada niat mahu membeli belah ya...hehehe.

Saya tinggalkan Bangkok dengan senyuman dan hati yang gembira. Insya-Allah, andai ada rezeki saya akan ke sana dengan keluarga saya. Banyak lagi tempat menarik yang ingin saya lawati. khorb khun ka, Bangkok.