Followers

Friday, June 13, 2014

Cerkon : XZ - Episose 'Kasut'

Xander hempas telefon atas meja. Dia mengeluh untuk kesekian kalinya. Lepas satu, satu. Mula-mula di belakang dia saja. Kali ini dah mula buat public attack. Arghhh!

"Kau ni apa hal?"

"Penat!" Jawab Xander sepatah.

Zidan ketawa. Tanpa alihkan pandangan dari design iklan terbarunya, dia bertanya lagi.

"Penat kenapa?"

"Layan karenah manusia. Serious. Aku rasa emotionally drain. Otak pun jadi blank. Apa mahunya mereka ni sebenarnya?"

"Selagi namanya manusia. Selagi ada nafsu, selagi itulah macam-macam mahunya, bro." Ujar Zidan selamba.

"Ada masa aku tertanya jugak, betul ke apa yang aku buat ni? Should I continue or give it all up?"

Zidan ketawa besar. "Ni yang melankolik sangat ni kenapa? Come on, X. Takkan sebab karenah yang satu tu, kau nak rasa down macam ni? Bro, there's more than 7 billion people in this world. Takkan kau nak puaskan hati semuanya kot? Mati bro, mati!"

Xander buat muka. "Tak adalah extreme sampai macam tu!" Artwork atas meja dikemas masuk ke dalam fail.

"Tapi aku bosan dengan cara diaorang!" Fail dicampak kasar.

"Well, that's life. Manusia ni Allah jadikan bermacam-macam. Takkan kau expect semuanya perangai sama je?"

"Kadang-kadang aku rasa mereka lupa. Macam mereka, aku pun ada hati dan perasaan. Sekali terkena bolehlah tahan. Tapi kalau berkali-kali?"

"Mereka tak lupa."

"Habis tu kenapa buat juga?"

Zidan angkat bahu. "They choose to ignore."

Xander diam.

"Ambil yang positif. Dump the negative crap. You can't please everybody. Satu tak suka kerja kau, ada dua lagi yang suka. Kenapa yang kau nak peningkan kepala fikir yang satu tu?"

Xander gosok leher yang lenguh.

"Ingat X, yang di atas tu tak akan uji kau kalau Dia rasa kau tak mampu nak handle."

Xander isgthifar panjang. Ya. Dia tengah diuji. Sabar Xander. Sabar.

---

Authors Note : Ada waktu, kita kena cuba letak diri kita dalam 'kasut' orang lain. 

No comments:

Post a Comment